
Zastanawiasz się, czym jest aktywne słuchanie i jakie są zasady aktywnego słuchania? Aktywne słuchanie pełni kluczową funkcję w budowaniu relacji z drugim człowiekiem. Aktywne słuchanie to w skrócie techniki uważnego słuchania naszego rozmówcy, świadomego odpowiadania, analizowania tego, co przed chwilą zostało powiedziane, a także zapamiętywanie przekazanych informacji. Dzięki temu, zarówno mówca, jak i słuchacz są w pełni zaangażowani w konwersację. Dobry słuchacz zawsze stara się wykorzystać w rozmowie posiadane umiejętności aktywnego słuchania. Są to na przykład utrzymywanie kontaktu wzrokowego, analizowanie mowy ciała i zachowania, zadawanie pytań otwartych, aby ułatwić wyłapanie najważniejszych informacji z rozmowy i lepiej zrozumieć wypowiedzi drugiej strony. Aktywne słuchanie polega nie tylko na słyszeniu, ale przede wszystkim na słuchaniu drugiej strony.
Na czym polega aktywne słuchanie drugiej strony i czemu jest tak ważne?
Przede wszystkim pomagają one zbudować zaufanie między uczestnikami rozmowy. Konwersacja wówczas opiera się na empatii i sprzyja bezpieczeństwu psychicznemu. Gdy jesteśmy świadomi najważniejszych zasad aktywnego słuchania, stajemy się dobrymi rozmówcami dla bliskich, ale również dla naszych współpracowników. W pracy zawodowej aktywne słuchanie wykorzystują m.in. nauczyciele, wykładowcy, czy osoby na wysokich stanowiskach w dużych firmach. Umiejętność dobrego słuchania tego, co mówi druga strona szczególnie przydaje się na stanowiskach kierowniczych czy dyrektorskich z uwagi na fakt, że dobry słuchacz potrafi np. udzielić rzetelnej informacji zwrotnej, co jest cenione w sferze zawodowej. Dzięki aktywnemu słuchaniu Twoi pracownicy będą Cię bardziej szanować, a Ty prawdopodobnie zauważysz poprawę w swoich relacjach z nimi. Aktywne słuchanie sprawia, że druga strona może poczuć się ważna i wysłuchana.

Aktywne słuchanie — trzy kluczowe zasady
1. Słuchanie w celu pełnego rozumienia komunikatu
Zastanawiasz się, kim jest dobry słuchacz? Aktywne słuchanie pozwala nam w pełni zrozumieć, co druga osoba chce nam przekazać. Podczas rozmowy należy odkryć dwa znaczenia wiadomości, którą przekazuje nam rozmówca. Po pierwsze musimy zrozumieć treść komunikatu. Dodatkowo powinniśmy rozpoznać też uczucia, które towarzyszą naszemu rozmówcy. Dobry słuchacz nie tylko dokładnie wsłuchuje się w informacje mu przekazywane, ale również bierze pod uwagę niewerbalne gesty, jest świadomy zasad ludzkiej mowy ciała oraz zwraca uwagę na każdy szczegół, który może pomóc w skutecznej komunikacji budowaniu relacji międzyludzkich. Dlatego też warto pomyśleć o tym, by zacząć ćwiczyć aktywne słuchanie już teraz.
2. Reagowanie na emocje
3. Zauważ wszystkie wskazówki

Techniki aktywnego słuchania
1. Parafrazuj
Jedną z ciekawszych cech aktywnego słuchania opiera się na parafrazowaniu. Oznacza to podsumowanie wypowiedzianej przez kogoś treści zmieniając nieco szyk zdania, opisanie tego, co przed momentem usłyszeliśmy własnymi słowami. Ta technika umożliwia udowodnienie, że słuchaliśmy wypowiedzi drugiej strony i jesteśmy w stanie wyciągać z niej logiczne wnioski. Oprócz tego jest to szansa dla naszego rozmówcy, by w razie potrzeby poprawić nas, jeżeli błędnie zrozumieliśmy przekaz płynący z jego wypowiedzi.
Obejrzyj filmik opisujący sposoby aktywnego słuchania!
2. Nie przeszkadzaj
Gdy stosujemy techniki aktywnego słuchania, musimy pamiętać, że nie możemy wchodzić w słowo drugiej osobie, przerywać — wtedy narasta w nim uczucie frustracji. Ponadto stawiamy siebie wówczas na nadrzędnym miejscu, sprawiamy wrażenie, że jesteśmy ważniejsi oraz że nie mamy wystarczająco czasu, aby poświęcić rozmówcy uwagę. Jeżeli z natury jesteś impulsywny i zanim coś powiesz, długo się nie zastanawiasz — musisz zmusić się do wolniejszych bardziej przemyślanych, reakcji. Wówczas dasz szansę drugiej osobie, aby wyraziła siebie. Dobry słuchacz wie, że pauza lub kilka chwil ciszy nie znaczą, że trzeba ją za wszelką cenę przerwać.

3. Słuchaj bez oceniania
Jednym z błędów aktywnego słuchania jest np. zbyt emocjonalne reagowanie na to, co zostało Ci powiedziane — to może przeszkodzić w dalszym toku rozmowy. Zamiast tego spróbuj skupić się na słuchaniu tego, co mówi druga osoba. Dodatkowo pamiętaj również, że nie powinieneś zakładać, że wiesz, co za chwilę powie Twój rozmówca. Techniki aktywnego słuchania wymagają otwartego umysłu. Bądź otwarty na nowe pomysły, inicjatywy, spojrzenie na pewne kwestie z innej perspektywy. Aktywne słuchanie zakłada wstrzymanie się od oceniania, gdy druga osoba mówi, krytyki i unikanie kłótni.
Obejrzyj filmik i dowiedz się, jak przestać oceniać innych!
4. Nie narzucaj swojej opinii lub rozwiązania
Nie zawsze jest to proste, ale czasem bardziej wartościowe będzie wysłuchanie drugiej strony, niż doradzanie, co ktoś ma dalej zrobić. Gdy ktoś ma kłopot, często chce się zwierzyć ze swoich uczuć i wyrzucić z siebie to, co leży mu na sercu. Nasz rozmówca nie zawsze oczekuje od nas tony rad, które lubimy dawać, jednak czasem bywają one nieproszone. Aktywne słuchanie wypowiedzi drugiej strony pozwala uniknąć spięć i nieporozumień, dlatego też jest tak istotne w skutecznej komunikacji na co dzień.

5. Zadawaj pytania
Umiejętność dobrego słuchania to także zadawanie pytań, aby pokazać, że słuchasz i starasz się zrozumieć treść komunikatu płynącego ze słów rozmówcy. Jeżeli nie jesteś pewien, czy wszystko zrozumiałeś dokładnie, masz wątpliwości — poczekaj, aż Twój rozmówca zrobi pauzę i powiedz: „Nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem kwestię X”. Nie krępuj się pytać o sprawę, która jest dla Ciebie niejasna. Rozmówca ma wtedy pewność, że się nawzajem słuchacie. Tylko wtedy, gdy dobrze rozumiesz rozmówcę możesz w pełni korzystać z najważniejszych technik aktywnego słuchania!

6. Pokaż, że słuchasz
Dalej zastanawiasz się, jak aktywnie słuchać? Reagowanie krótkim „tak”, kiwanie głową, uśmiechanie się, delikatne nachylanie się w stronę rozmówcy — to też można nazwać aktywnym słuchaniem. Wymienione czynności sprawiają, że nasz rozmówca wyczuwa, że go uważnie słuchamy i czuje się zachęcony do kontynuowania wypowiedzi. Ponadto pamiętaj, że nie wypada zerkać na zegarek, telefon lub bawić się rękami. Wtedy podświadomie dajemy sygnał drugiej osobie, że nie jesteśmy zainteresowani toczącą się rozmową.

Teraz już wiesz jakie umiejętności powinieneś posiadać, by opanować umiejętność aktywnego słuchania drugiej strony! Zastosowanie aktywnego słuchania w codziennym życiu może okazać się prostsze, niż Ci się wydaje — staraj się wprowadzić w życie przedstawione w tym artykule metody aktywnego słuchania rozmówców. Zobaczysz wtedy, że powiększy się grono twoich bliskich znajomych, a Ty sam także poczujesz się lepiej!
Rozkminiła: Patrycja Semeniuk
Optymalizacja SEO: Olga Zielińska
Grafika: Rafał Mazurek i Miłosz Mąkina
GIPHY App Key not set. Please check settings