Czy wiesz, dlaczego często kupujesz niepotrzebne rzeczy? Poznaj podstawowe chwyty marketingowe oraz triki marketingowe stosowane w sklepach.
w ,

SuperSuper Lubię!Lubię!

Chwyty marketingowe w sklepach

Masz w domu zbyt dużo niepotrzebnych rzeczy, a i tak nadal je kupujesz? Poznaj chwyty marketingowe stosowane w sklepach, aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.

Jaka jest definicja chwytu marketingowego?

Po wyjściu z supermarketu zarzekasz się, że przestaniesz kupować niepotrzebne rzeczy. Ale czy jesteś pewien, że tylko ty jesteś temu winien? Czy istnieje coś takiego jak chwyty marketingowe w sklepach? My mamy na to odpowiedź! Chwyty marketingowe to działania nagminnie prowadzone przez wszelkie supermarkety, abyś kupował niepotrzebne rzeczy. Przy pomocy kilku przykładów pokażemy ci, kto stoi za twoimi długimi rachunkami w sklepie i jak działają różne triki.

Chwyty marketingowe w sklepach

chwyty marketingowe niepotrzebne rzeczy
chwyty marketingowe i niepotrzebne rzeczy

Słowo klucz na dziś to sugestia - w jaki sposób sklepy kuszą klientów?

Sztuka sugestii i życzliwości czerpie swoją „moc” z umiejętności odpowiedniego rozmieszczania, wyboru muzyki, czy zachęcające zapachy , którymi sztucznie spryskane są strategiczne miejsca, np. paczki chipsów, których wcale nie chcieliśmy kupić (lecz kuszą nas, gdy tylko je zobaczymy). To właśnie specjalne gałęzie nauk ścisłych, psychologii oraz neurofizjologii łączą swoje siły i wymyślają różne chwyty marketingowe, które potem wykorzystywane są w supermarketach.

Uważaj na te popularne chwyty marketingowe, które sprawiają, że kupujesz niepotrzebne rzeczy

Nic złego się nie stanie, gdy zdarzy nam się zakup nieplanowanych produktów, jednak kluczem do sukcesu jest bycie świadomym. Dzięki temu mamy wybór między oporem a poddaniem się.

Odkryjmy pułapki cenowe, które czyhają na nas w supermarketach! Poniższe przykłady chwytów marketingowych pokażą Ci, kto stoi za twoimi długimi rachunkami w sklepie.

Jak sklepy chcą zachęcić nas do nadprogramowych zakupów ?

1. Głębokie, obszerne koszyki i wózki - chwyty marketingowe

Na pierwszy rzut oka ta kwestia nie ma drugiego dna, jednak sam fakt udostępniania koszyków jest jednym z najistotniejszych sposobów zapewnienia klientom komfortu. Statystycznie 75% z osób, które wzięły koszyk kupi coś w sklepie, natomiast tylko 34% osób bez koszyka w dłoni zdecyduje się na jakikolwiek produkt. W niektórych państwach przy wejściu do sklepu możemy spotkać osobę, która ma za zadanie wręczać klientom koszyki. Wózki w sklepach są tak głębokie niczym studnia życzeń. W przeciągu 20 lat głębokość wózków w Stanach Zjednoczonych wzrosła dwukrotnie, umożliwiając klientom pomieszczenie większej ilości zakupów.

triki marketingowe

2. Karty lojalnościowe - triki marketingowe

Kupuj u nas, a w zamian ciesz się zniżkami i nagrodami – to jeden z najpopularniejszych chwytów marketingowych stosowanych przez sprzedawców. W jaki sposób supermarkety czerpią korzyści z tej strategii? Po pierwsze mogą przeprowadzić zaawansowane badanie rynku. Aktualnie przeprowadzane są badania nad dopasowywaniem naszych zachowań konsumenckich do reklam na Facebooku. Ponadto dąży się do tego, abyśmy po otrzymaniu karty lojalnościowej wybierali ten sklep, który nam ją wysłał. Wygląda na to, że 42% z nas wydaje więcej pieniędzy, gdy otrzymuje kartę stałego klienta. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, bo myślimy, ze im więcej kupimy to pewne produkty będą tańsze a przez to wydamy mniej. Jednak powinniśmy zauważyć, że najczęściej przeceniane produkty to te, po które nigdy byśmy nie sięgnęli.

3. Dżingle reklamowe w sklepie - czy znasz marketingowe sztuczki?

Muzyka mocno wpływa na nasz humor, dlatego jest wiele sposobów na użycie jej jako chwyt marketingowy. Czasem wpadający w ucho dżingiel usłyszany w reklamie skłania nas do zakupu produktu. Wesoła muzyka, którą nucimy pod nosem, dobrze nas nastraja, pozytywnie zmienia nasze nastawienie, a zatem sprawia, że chcemy kupować. Co więcej, nawet wolniejsza muzyka może zachęcać nas do większych zakupów, ponieważ spowalnia nasz chód do 90 kroków na minutę. Muzyka charakteryzująca się bitem poniżej 90 uderzeń na minutę sprawia, że nieświadomie zwalniamy i zaczynamy powoli chodzić po alejkach, niepotrzebne rzeczy lądują w naszym koszyku.

4. Produkty pierwszej potrzeby są ułożone najniżej, lub całkowicie schowane - triki marketingowe

Ustawienie produktów odgrywa bardzo dużą rolę w ich sprzedaży. Każda sieć sklepów ma swoje dobrze „zakodowane” kąty w sklepie, np. obszar przy wejściu, strefa z pieczywem, czy z mrożonkami. Jednak podstawowa zasada brzmi: produkty pierwszej potrzeby jak na przykład mąka, cukier, sól oraz mleko lądują na półkach, które są oddalone od wejścia, lub bardziej ukryte. Takie triki marketingowe powodują, ze pobyt klienta w sklepie się wydłuża, co zwiększa prawdopodobieństwo zrobienia większych zakupów.

niepotrzebne rzeczy
Jakie sztuczki marketingowe stosują sklepy?

5. Niepełne ceny produktów - chwyty marketingowe

Produkty, które mogłyby kosztować 5 zł są wystawiane w cenie 4.99 zł. Spowodowane jest to tym, że ceny z końcówkami łatwo się zapamiętuje. Podczas zakupów końcówki cen nie są dla klientów tak ważne jak ich początki. Zaokrąglanie ceny w górę wymaga trochę wysiłku intelektualnego, na pewno większego od zapamiętania pierwszej cyfry z dokładnej ceny. Muszą być one szybko przekazywane, biorąc pod uwagę nawał informacji, którymi są bombardowani klienci. Pod względem zapamiętywania i przykuwania uwagi najbardziej wygodnym sposobem przekazywania cen jest zapamiętywanie pierwszej cyfry. Takie chwyty marketingowe w sklepach powodują, że wydaje nam się, że tracimy nie tylko mniej czasu, ale i pieniędzy.

6. Kup dwa, a trzeci produkt dostaniesz gratis!

Udowodniono, że ten klasyczny chwyt marketingowy zwiększa wyniki sprzedażowe o 150%. Zamiast zachowania 30% oszczędności, okazuje się, że tego typu działania sprawiają, że nasza konsumpcja jest dużo wyższa. Podobna sytuacja ma miejsce kiedy kupując duże opakowania odnosimy wrażenie, że być może zaoszczędzamy pieniądze, ale czy potrzebujemy aż tak dużej ilości produktu?

chwyty marketingowe
sklepowe chwyty marketingowe i niepotrzebne rzeczy

Jakimi promocjami najczęściej sklepy nas kuszą?

7. Bestsellery - jakie sztuczki marketingowe warto znać?

Produkty podstawowe, jedzenie w puszkach, masło i mleko to towary, które zmuszają nas do pójścia do sklepu. Ponadto prawie wszyscy wiemy, jaka jest cena tych produktów. Aby pokonać konkurencję i rozpowszechnić wiadomość, że w danym sklepie określony produkt jest dostępny w najlepszej cenie,porozrzucane po całym sklepie. Przy czym supermarkety podwyższają cenę innych produktów, aby wyrównać swoje przychody, na co również warto zwrócić uwagę. Sklepy kuszą klientów niską ceną jednych dóbr, mając nadzieję, że przy okazji zdecydują się także na zakup innych, droższych produktów.

8. Przetasowanie, ustawienie produktów ma znaczenie - jakie działanie marketingowe jest skuteczne?

Idąc na zakupy zawsze na liście zapisujemy produkty, których regularne dokupowanie jest nieuniknione. Właśnie dlatego managerowie stosują proste działania marketingowe i od czasu do czasu mieszają rzeczy na półkach. W takiej sytuacji, gdy podchodzimy do znanego nam miejsca, aby wziąć jakiś produkt- i oto patrzcie i podziwiajcie- w tym miejscu umieszczony jest inny produkt i to jeszcze dwa razy droższy. Mimo to przymykamy oko na wyższą cenę, wkładamy go do koszyka i mówimy: „okej, weźmy to tym razem”.

9. W zasięgu wzroku - jakie chwyty marketingowe stosują sklepy, abyś kupił produkt?

Produkty umieszczone w zasięgu naszego wzroku sprzedają się dwa razy lepiej. Z tego powodu najdroższe produkty są tam właśnie umieszczane. Na niższych półkach produkty prawie zawsze mają niższe ceny.

chwyty marketingowe
triki marketingowe

10. Produkty przykasowe - triki marketingowe

To nieuniknione! W kolejce do kasy kuszą nas kolorowe przedmioty, słodycze w przykuwających uwagę opakowaniach, skłaniających do zakupu danego produktu. Niestety te chwyty marketingowe w sklepach są skierowane do najmłodszych konsumentów. Te pokusy są trudne do przezwyciężenia dla dorosłych, natomiast dzieci nie są w stanie im się oprzeć. Ułożenie produktów przykasowych projektowane jest tak , aby najmłodsi znudzeni zakupami, mogli je bez problemu dosięgnąć swoimi małymi dłońmi. Wówczas rodzice, aby uniknąć napadu złości w wydaniu ich dziecka, zgadzają się włożyć do koszyka produkt, który wcale nie widniał na ich liście zakupów.

11. Warzywa i owoce - marketingowe sztuczki

Czasem chwyty marketingowe sprzedawców są dla klienta niezauważalne, lecz wszystkie z nich oddziałują na nas i naszą podświadomość. Świeże warzywa i owoce są zazwyczaj ulokowane przy wejściu do sklepu. Wydaje się, że nie ma to sensu, ponieważ te produkty łatwo uszkodzić, tym bardziej, gdy włożymy je na początku zakupów do koszyka. Wówczas będą leżeć na samym dnie pod innymi produktami, które włożymy później. Jednakże takie ułożenie produktów i kupowanie zdrowej żywności wprawia klientów w dobry nastrój i sprawia, że czują się lepiej, pomimo, ze w dalszym etapie zakupów do koszyka trafiają mniej zdrowe produkty.

chwyty marketingowe niepotrzebne rzeczy

12.Słowa kluczowe, które sklepy wykorzystują, aby zachęcić do nadprogramowych zakupów

Chwyt marketingowy „Ograniczona ilość produktu” może skłonić klientów do podjęcia szybszej decyzji zakupowej. Sklepy często używają takiej taktyki, by sugerować, że dany produkt jest wyjątkowy i może szybko się wyprzedać. Podobnie działa hasło „Tylko teraz”, które sugeruje, że oferta jest ograniczona czasowo i trzeba się spieszyć, aby skorzystać z okazji. Kolejnym sposobem na przyciągnięcie klientów są „Kupowane produkty znajdują”, co może skłonić nas do zakupu dodatkowych produktów, które są często umieszczone w pobliżu tych, które planowaliśmy kupić. „Klienci kupowali” to próba społecznego dowodu na popularność danego produktu, co może wpłynąć na naszą decyzję zakupową. Wreszcie, „Rabaty nawet” sugerują, że możemy oszczędzić na zakupach, co często zachęca nas do większych zakupów niż planowaliśmy.

Skuteczne sztuczki, jak się im przeciwstawić ?

Skoro teraz już wiesz, jakie chwyty marketingowe działają na klientów, możesz zacząć kupować świadomie. W tym również chcemy ci pomóc! Przedstawiamy kilka rad, które poprawią twoją znajomość marketingowych chwytów i pomocą ci zostać bardziej świadomym konsumentem.

1. Przygotuj listę zakupów - wybór produktu ma znaczenie

Wiele ludzi wydaje za dużo, ponieważ kupuje produkty, które nie są im potrzebne, a niektórych nawet nigdy ich nie użyje. Warto zastanowić się, czy kupowane produkty naprawdę są nam potrzebne. Jak ułatwić sobie zakupy? Przed wyjściem sprawdź, co masz w lodówce, szafkach, czy spiżarni i zapisz na liście te produkty, które się skończyły, lub uważasz, że przydałyby się w domu. Upewnij się, że są to rzeczy, których naprawdę potrzebujesz, a nie takie, które wpisałaś/eś na listę pod wpływem chęci ich posiadania. Oczywiście pamiętaj, aby używać tej listy w sklepie. W oszczędzaniu nie pomoże ci lista wciśnięta ma dno torby, lub zgnieciona w kieszeni. Korzystaj z niej i wkładaj do koszyka tylko te rzeczy, które na niej widnieją.

chwyty marketingowe
Jak przechytrzyć chwyty marketingowe?

2. Ustal swój budżet - chwyty marketingowe

Ludzie wydają zbyt dużo pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebują, ponieważ nie mają określonych maksymalnych kwot, które mogą wydać podczas zakupów. Kierują się tylko zasadą: im szybciej tym lepiej. To nie jest zbyt mądra metoda. Musisz ustalić sobie przybliżoną kwotę, którą możesz wydać podczas konkretnych zakupów, dzięki temu twój budżet nie ucierpi. Porównuj ceny oferowanych produktów i upewniaj się, czy nie kupujesz więcej niż twój budżet przewiduje. Ustal swój budżet- i tak jak z listą- trzymaj się go!

3. Płać gotówką - sklepowe chwyty marketingowe

Badania jasno wskazują, że wydajemy 20-50 % więcej, gdy płacimy kartą. Karta płatnicza ma coś w sobie, sprawia, ze płacąc nią, czujemy jakbyśmy używali pieniędzy z gry Monopol, jakbyśmy płacili sztucznymi banknotami. Niestety to nie jest rzeczywistość. Zatem gdy już określisz swój budżet i przygotujesz listę zakupów, możesz wyjąć określoną sumę z bankomatu i wydać ją na zakup konkretnych produktów. Płacenie gotówką jest bardziej realne, a tego właśnie potrzebujemy! Chcemy przyoszczędzić i sprawić, że wszelkie pokusy staną się dla nas niewidoczne.

chwyty marketingowe niepotrzebne rzeczy

4. Określ swój limit czasu - jak wystrzec się chwytów marketingowych stosowanych przez sklepy?

Nie pozwól sobie krążyć bez celu między alejkami. Wielu ludzi bardzo lubi spędzać popołudnia w galeriach handlowych. To nie jest rekomendowana strategia. To nie jest sposób ułatwiający mądre kupowanie. Określ sobie limit czasu, w którym uda ci się zrobić całe zakupy. Gdy czas się kończy, to znak, że pora wracać do domu. Mówi się, że czas to pieniądz, więc jest on zbyt wartościowy, aby go tracić. Gdy kupisz już wszystko, czego ci potrzeba (a nie niepotrzebne rzeczy), zakończ zakupy i skup się na innej czynności przez resztę dnia.

chwyty marketingowe
triki marketingowe i niepotrzebne rzeczy

5. Wybierz najbardziej korzystną dla ciebie porę dnia

Zakupy mogą być nie tylko męczącym, ale i stresującym zadaniem, jeżeli nie robimy ich w dogodnym dla nas czasie. Zakupy, w czasie gdy masa ludzi spędza czas w supermarketach czy galeriach handlowych nie są dobrym pomysłem. Dlatego lepiej unikać sklepów, np. w sobotnie poranki, ponieważ pobyt w nich może sprawić, że będziemy czuć tylko zirytowanie i złość. A to nie jest odpowiednie nastawienie! Musimy pamiętać, że otoczenie ma na nas duży wpływ, dlatego tłumne miejsca, np. jak wypełnione po brzegi galerie handlowe, wpływają na nas negatywnie. Warto zatem wybrać porę dnia, w której jesteś najbardziej skupiony i masz pozytywny stosunek do życia. Pamiętaj, że nie należy robić zakupów zbyt długo i często, ponieważ to również może męczyć.

6. Rób zakupy samemu

Wielu ludzi twierdzi, że wspólne kupowanie jest niczym wspólna zbrodnia! Druga osoba może spowodować, że kupimy niepotrzebne rzeczy, lub które już mamy, zatem możemy być, często nieświadomie, zachęcani do większych zakupów. Możliwe, że czuje się wtedy jakąś formę konkursu, rywalizacji albo druga osoba chce wkraść się w nasze życie poprzez zakupy. Co ważniejsze to my, a nie nasz znajomy, z którym robimy zakupy, musimy żyć z konsekwencjami naszych decyzji. Jeżeli chcesz iść na zakupy i traktować je jako fajną opcję spędzenia czasu- jest to możliwe, ale tylko wtedy, gdy ustalisz sobie zasadę, że jest to tylko i wyłącznie spotkanie towarzyskie, nie wydajesz wtedy pieniędzy. Możecie oglądać witryny sklepów, lub zjeść wspólnie obiad, lecz poczekaj z zakupami. Zrób je, gdy będziesz już sam!

chwyty marketingowe
uważaj na chwyty marketingowe

7. Nie kupuj, gdy jesteś głodny, zmęczony, samotny, znudzony lub smutny

Powyższa lista stanów emocjonalnych nie jest listą uczuć, które prowadzą do nadmiernych zakupów lub sprawiają, ze kupujemy niepotrzebne nam rzeczy. Można powiedzieć, że to jest lista stanów, które są bodźcami do robienia zakupów nieświadomie, a zatem niemądrze. Gdy czujesz którąkolwiek z powyższych emocji-przełóż zakupy. Spędź czas w inny sposób, a na zakupy pójdź dopiero wtedy, gdy poczujesz, że trzymasz emocje na wodzy i osiągnąłeś wewnętrzną równowagę.

8. Zadaj sobie pytanie: Na jaką okazję to założę?

Zbyt wiele osób kupuje pod wpływem impulsu, nie myślą, czy są to niepotrzebne rzeczy. Nasze ciężko zarobione pieniądze i cenny czas tracimy na przedmioty, dla których nie mamy już miejsca w szafie, domu czy życiu. Jednym ze sposobów, aby skończyć zakupy pod wpływem impulsu jest wyobrażenie sobie, ze już posiadamy tę rzecz. Zatem zwizualizuj sobie, że ten przedmiot, który trzymasz w dłoni będąc w sklepie już do ciebie należy; kupiłeś go i jest twój. Wyobraź go sobie w twojej szafie/domu. Teraz zastanów się: czy nadal się nim cieszysz? Czy już emocje trochę opadły? Wielu z nas nie zatrzymuje się na chwile, aby pomyśleć, czy tak naprawdę potrzebują danej rzeczy i ostatecznie w domu ma cały ich zbiór. Co za marnotrawstwo!

9. Nie kupuj tylko dlatego, że dana rzecz jest przeceniona

„Wyprzedaż” to tylko 9-literowy wyraz, a jest odpowiedzialny za większość nieprzemyślanych zakupów i za niepotrzebne rzeczy w naszym domu. Pamiętaj, że nie możesz nazwać okazją rzeczy, która nie jest na ciebie dobra, która ci się nie podoba oraz, której nie potrzebujesz. Wydanie 50 zł jest stratą, jeżeli kupisz bluzkę, buty, kosmetyki, płytę, świeczkę zapachową, czy zegar z Batmanem, lub cokolwiek, czego nigdy nie użyjesz, bądź nie założysz. Nie wyrzuciłbyś 50 zł przez okno, dlatego nie wyrzucaj twoich ciężko zarobionych pieniędzy na zakup rzeczy, które nazywasz okazją, tylko dlatego, bo była obniżka cen. Zatem kupuj tylko te produkty, które znajdują się na twojej liście zakupów oraz, których koszt mieści się w twoim budżecie.

Fałszywe przeceny, produkty przecenione nie zawsze się opłacają

chwyty marketingowe
przeceny i niepotrzebne rzeczy

Uważajcie więc na zakup nieplanowanych produktów, które was kuszą w sklepach. Wiedząc jak brzmi definicja chwytu marketingowego nie dajcie się przechytrzyć. Możecie dzięki temu zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy i uratować naszą planetę przed nadmiernym zaśmiecaniem.

Zgłoś nadużycie

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

GIPHY App Key not set. Please check settings

W któym kraju w Wigilię przychodzi koza? Gdzie jeżdzi się do kościoła na rolkach lub chodzi do KDC? Poznaj zaskakujące tradycje bożonarodzeniowe na Świecie.

Tradycje Bożonarodzeniowe na Świecie

Boże Narodzenie w USA to nie tylko piękne choinki i udekorowane domy, ale także przypałowe swetry i Charlie Brown. Poznaj nieznane tradycje na święta w USA

Zwyczaje Bożonarodzeniowe w Stanach Zjednoczonych – Jakie są amerykańskie święta?