Niechęć do dzwonienia? Jak rozmawiać przez telefon?
Jedną z podstaw naszego życia zawsze była komunikacja. Z biegiem czasu jej formy się zmieniały i rozwijały. Teraz nie mamy żadnych przeszkód, kiedy chcemy skontaktować się z pewną osobą. Dwóch amerykańskich naukowców A. Kumar i N. Epley postanowiło sprawdzić, w jaki sposób ludzie najchętniej się kontaktują. Z ich badań wynika, że ze wszystkich sposobów przekazywania wiadomości, które umożliwia technologia, rozmowa przez telefon stała się jedną z najmniej popularnych. Skąd ta niechęć do dzwonienia? Może jednak warto nagrywać wiadomości głosowe?

Dlaczego dla niektórych osób rozmowa przez telefon jest krępująca?
W Hiszpanii użytkownicy prowadzą coraz mniej rozmów telefonicznych i coraz częściej korzystają z komunikatorów internetowych. To są statystyki raportu La Sociedad Digital en España, przygotowanego przez Fundación Telefónica. Chociaż pandemia ożywiła korzystanie z wideo-połączeń, większość użytkowników woli komunikować się za pomocą wiadomości pisemnych. Mimo że słuchanie głosu drugiej osoby sprawia, że czujemy się bardziej połączeni i zrozumiani. Przynajmniej do takiego wniosku doszły dwa badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Chicago, które badają, jak bardzo czujemy się związani z innymi w zależności od tego, jak się komunikujemy.
Rozmowa przez telefon - gorsza od wiadomości?
W jednym z eksperymentów naukowcy odkryli, że uczestnicy spodziewali się, że będą czuć się nieswojo, rozmawiając przez telefon. To był główny powód, dla którego wybrali wiadomość tekstową, aby porozmawiać z kimś, kogo nie widzieli od dawna. Jednak było to błędne przekonanie: „Kiedy w końcu zadzwonili, nie odczuwali tego dyskomfortu, którego się spodziewali, chociaż go nie uzasadnili” – wyjaśnia Nicholas Epley, prowadzący eksperyment.

Kiedy porównali wyniki między osobami, które dzwoniły, i tymi, które pisały, nie stwierdzili różnicy w tym, jak niezręcznie się czuły pod koniec rozmowy. Skąd więc taka niechęć do dzwonienia? Istnieje kilka czynników psychologicznych, które mogą być z tym związane. „Jest możliwe, że osoby z niską samooceną lub brakiem pewności siebie mają tendencję do unikania połączeń telefonicznych. Wynika z tego, że są one bardziej nieprzewidywalnym otoczeniem, niż wiadomości tekstowe” – wyjaśnia Ovidio Peñalver, psycholog i psychoterapeuta.
Mogą istnieć obawy, że inni dostrzegą rzeczy, przez które czujemy się niekomfortowo. Na przykład, brak czasu na przygotowanie szybkiej i adekwatnej odpowiedzi na to, o co nas proszą przez telefon. „Im większy masz brak poczucia własnej wartości, tym trudniej jest obronić pewien kryterium, zwłaszcza jeśli nie masz czasu. Tak samo dzieje się, gdy druga osoba patrzy na ciebie, przez ekran podczas wideo-rozmowy” – dodaje Peñalver.
Wideorozmowa jest mniej krępująca?
W drugim eksperymencie naukowcy z University of Chicago ocenili, czy dodanie obrazu do rozmowy ma znaczenie. Odkryli, że możliwość zobaczenia drugiej osoby nie sprawia, że użytkownicy czują się bardziej połączeni, niż gdyby tylko jej słuchali: poczucie połączenia polega nie na widzeniu innej osoby, tylko na słyszeniu jej głosu. Jest to wniosek zgodny z wcześniejszymi ustaleniami. „Rzeczywiście, według najbardziej klasycznej psychologii najcieplejszą rzeczą jest głos. Ale zależy to od sposobu, w jaki każdy z nas przetwarza informacje” – mówi Peñalver.

Istota ludzka jest wybitnie wizualna. Większość ludzi woli widzieć drugą osobę oprócz jej słuchania, czy to osobiście, czy podczas wideo-rozmowy. „70% emocji człowieka jest przekazywanych poprzez wyraz twarzy”, wyjaśnia Peñalver. Są inni użytkownicy, którzy lepiej odbierają rzeczywistość z dźwięków. „Są to tacy, którzy podczas wideo-rozmowy wyłączają kamerę: nie muszą widzieć innych i nie chcą być widziani”.
Według najnowszych danych z raportu La Sociedad Digital en España codzienne korzystanie z komunikatorów internetowych jest prawie dwukrotnie większe, niż w przypadku połączeń telefonicznych. Takie zastosowanie jest szczególnie istotne w przypadku młodych ludzi. W 2018 roku 96,8% Hiszpanów w wieku od 14 do 24 lat korzystało z WhatsApp jako preferowanego kanału komunikacji z rodziną i przyjaciółmi. „Rozmowa przez telefon może być postrzegana jako bardziej agresywna lub niepożądana, także w miejscu pracy” – wyjaśnia Peñalver. „Wykładniczo wzrosła popularność wiadomości głosowych. Tradycyjna rozmowa zamienia się w rozmowę z odstępami/pauzami, gdy wysyłamy wiadomości głosowe”.

Czy kiedykolwiek musiałeś podnieść słuchawkę telefonu, nie chcąc tego robić? Pomyśl, że to się może zdarzyć każdemu, ale może być wygodniejsze niż rozmowa w cztery oczy. 🙂
Optymalizacja SEO: Michalina Kossak
GIPHY App Key not set. Please check settings