Low poly, w skrócie LP – określenie pochodzące z języka angielskiego, oznacza dosłownie małą ilość wielokątów. „Poly” to skrót od „poligon”, czyli wielokąt. Chodzi o niewielką ilość kształtów w siatce wielokątnej. Jest to termin związany z grafiką 3D. To jeden ze stylów używanych w grafice komputerowej – w grach, animacjach i projektach artystycznych. Dzięki niemu można łatwo tworzyć ciekawe, dobrze wyglądające, proste obiekty. Gotowy, żeby dowiedzieć się więcej? Zapnij pasy i czytaj do końca, aby zrozumieć, czym jest low poly i skąd jego popularność do dziś?

Co oznacza w praktyce Low poly?
Low poly jest techniką, w której staramy się tworzyć modele 3D z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości wielokątów. Siatki wielokątne są jedną z głównych metod modelowania obiektu 3D na komputerze. Teoretycznie wielokąty mogą mieć dowolną liczbę boków, ale zwykle dzielone są na trójkąty do wyświetlenia. Im więcej trójkątów jest w siatce, tym bardziej szczegółowy jest obiekt i więcej zasobów komputer zużywa do ich wyświetlenia.
Obiekty, o których mówi się, że są LP, do niedawna były raczej blokowe i pozbawione szczegółów. Zachowywały jedynie podstawowy kształt tego, co mają przedstawiać. Dzięki coraz bardziej wydajnej grafice komputerowej możliwe jest renderowanie wyraźnej i przyjemnej grafiki tego typu, która wygląda estetycznie, a nie tylko służy w celu optymalizacji.
Grafika w tym stylu może służyć nadaniu pewnego stylu retro, podobnego do grafiki pikselowej typowej dla wczesnych gier wideo.

Low poly – zalety
Grafika stworzona tą metodą wymaga mniej od sprzętu, jest mniej złożona. Również grafik, który ją tworzy, ma mniej pracy, jest łatwiejsza do zrobienia, a efekt jest przyjemny dla oka i estetyczny. Pozwala na dużą kreatywność autora. Jest używana w różnych dziedzinach, od projektowania całych gier lub ich małych elementów po grafikę artystyczną, plakaty, tatuaże, filmy animowane.

Historia LP
Początki low poly pochodzą z pierwszych animacji 3d. Tworzenie obiektów 3D przy użyciu mniejszej ilości wielokątów pomagało skrócić czas renderowania. Istotnie przyspieszyło to proces rozwoju gier wideo i fimów animowanych. Jednakże w dzisiejszych czasach stało się po prostu jednym z gatunków w grafice i animacji 3D. Używanie go jest dobrowolnym wyborem. Nie jest to jednak absolutnie konieczne, z uwagi na to, że pojawiło się wiele nowszych, bardziej zaawansowanych możliwości. Dziś jest często używane przy tworzeniu niezależnych gier wideo (indie), ponieważ takie grafiki są mniej wymagające, tańsze i szybsze w tworzeniu.

Przykłady gier low poly
Najstarszą grą na Steamie, z tagiem low poly jest Mirror Moon EP, gra o tematyce kosmicznej, która została wydana we wrześniu 2013 roku. W 2014 roku Richard Whitelock opublikował Into this Wylde Abyss, krótką, fabularną grę survivalową o podobnym stylu. Od tego momentu gatunek szybko się rozwinął. W latach 2014-2018 na Steamie opublikowano 244 tytuły z tym tagiem.
Jedne z bardziej znanych tytułów to Superhot, Necropolis i Grow Up.

Podsumowanie
Z uwagi na ciągły postęp w dziedzinie grafiki 3D dzisiejsze low poly można by uznać za high poly pod koniec XX wieku. W związku z tym nie ma określonych ram, ile wielokątów używamy w LP. Nie ma dokładnych instrukcji i wartości, które określają czy model jest wykonany w technice low poly czy już high poly. Liczba możliwych do wyświetlenia wielokątów jest ograniczona przez wydajność komputerów i kart graficznych, które z każdą generacją zwiększają swoje możliwości. Graficy komputerowi starają się osiągnąć kompromis pomiędzy tym, co jest możliwe do płynnego wyświetlenia a estetycznym wyglądem.
Jest to przydatna technika, pozwalająca łatwo tworzyć ciekawe, przyjemne grafiki. Jest jednak wypierana przez inne, bardziej nowoczesne metody. Teraz jest raczej ciekawostką, narzędziem pozwalającym uzyskać konkretny efekt, nadać styl retro lub sposobem na obniżenie kosztów przy tworzeniu gier niezależnych.
Jeśli ciekawi cię temat modelowania low poly zobacz:
Podstawowe Zasady Modelowania LP
What’s the Deal with Low Poly Art?
Rozkminiła: Joanna Baczul
GIPHY App Key not set. Please check settings