Masz problemy ze snem? Cierpisz na bezsenność? Dowiedz się jak zrelaksować się przed snem, jak poprawić jakość snu i co zrobić żeby dobrze się wyspać.
w

Czego nie robić przed snem, aby dobrze spać?

Masz problemy ze snem? Nie wiesz co zrobić aby dobrze się wyspać? Jeśli tak to ten artykuł jest dla ciebie

Coraz więcej ludzi ma problem ze snem. Zazwyczaj zasypianie zajmuje im bardzo dużo czasu, w ogóle nie mogą zasnąć lub budzą się co chwilę w nocy. Największym problemem niektórych jest również ból np. nóg, pleców czy głowy. Często sięgamy wtedy od razu po leki nasenne, nie znając nawet przyczyny naszej bezsenności, a w wielu przypadkach nasz organizm daje nam po prostu znaki, że coś jest z nim nie tak. Nie wiemy jak się zrelaksować przed snem lub po prostu źle postępujemy w ciągu dnia. A więc najwyższy czas poznać prawdopodobne przyczyny naszej bezsenności. W takim razie   co zrobić przed snem żeby się wyspać? 

Unikaj drzemek.

Drzemki w ciągu dnia są jednym z najczęstszych powodów bezsenności. Kiedy wracamy do domu zmęczeni po całym dniu pracy, jemy obiad i często oczy same zaczynają się nam zamykać. Najlepiej przetrwać ten ‘’kryzys’’, iść wtedy na spacer, posprzątać w mieszkaniu lub iść na siłownię. Jednym słowem zróbmy coś pożytecznego. Jeśli bardziej zmęczymy nasz organizm, będzie on o wiele lepiej spał.

Czego nie należy robić przed snem?

Spróbuj ograniczyć kawę i alkohol. Od 4 do 6 godzin przed pójściem spać powstrzymaj się od spożywania cukru, picia kawy, herbaty lub napojów słodzonych i gazowanych. Te produkty zawierają dużo cukrów lub kofeiny, które mają działanie pobudzające, co powoduje, że nasz sen staje się płytki, budzimy się w nocy lub nie możemy zasnąć. Na niektóre osoby kofeina może mieć tak mocny wpływ, że spożyta o jakiejkolwiek porze w ciągu dnia skutkuje problemami ze snem.

Jak się zrelaksować przed snem, co zrobić przed snem żeby się wyspać? co zrobić żeby się zrelaksować przed snem
Czego nie robić przed snem żeby się wyspa? Jak się zrelaksować przed snem?

Unikaj uprawiania sportu na 4 godziny przed spaniem.

Sport znacznie poprawia jakość snu, ale tylko wtedy kiedy jest uprawiany w ciągu dnia lub najpóźniej wczesnym wieczorem. Uprawiając sport, zwłaszcza na świeżym powietrzu, dotleniamy nasz mózg i męczymy nasz organizm, któremu wieczorem będzie znacznie łatwiej zasnąć. Sport zmniejsza również ilość przebudzeń w nocy oraz zwiększa ilość snu wolnofalowego, który najbardziej regeneruje organizm.

Jedz mało przed snem!

Spożywanie dużych posiłków przed spaniem jest kolejnym wrogiem dobrego snu. Chociaż wieczór to idealna pora do spożywania tłustych posiłków jak pizza czy przekąski typu chipsy lub orzeszki, ponieważ jest to moment kiedy zazwyczaj nasi bliscy są w domu i możemy razem spędzić czas, oglądając ulubione filmy lub seriale. Jednak nie jest to najlepszym pomysłem, ponieważ może to spowodować np. bóle brzucha.

Nie pij dużo.

Ograniczenie napojów przed spaniem zmniejszy ryzyko wstawania w nocy do toalety, dzięki czemu nasz sen nie będzie zakłócony.

Jak możesz zrelaksować się przed snem?

Przede wszystkim odłóż telefon. Na godzinę przed snem staraj się nie patrzeć w ekran ani telefonu, ani telewizora. Zamiast tego wybierz aktywności, które pomogą ci się odprężyć i przygotować do snu. Jeśli nie wiesz, jak się zrelaksować przed snem, możesz poczytać ulubioną książkę lub posłuchać spokojnej muzyki. Idealną opcją będzie również medytacja, joga lub chwila relaksu na leżaku w ogrodzie.

co zrobić przed snem żeby się wyspać, co zrobić żeby się zrelaksować przed snem
Jak się zrelaksować przed snem? Co zrobić przed snem żeby się wyspać?

Nie kładź się głodny.

Głód jest kolejnym wrogiem dobrego snu. Kiedy kładziemy się głodni naszemu organizmowi jest znacznie trudniej się odprężyć. Najlepiej jakiś czas przed snem zjeść sobie małą przekąskę, która składa się z dużej ilości węglowodanów, ponieważ to one sprzyjają szybkiemu zaśnięciu. Zdecydowanie unikaj tłustych i ciężkich potraw jak np. pizza lub czerwone mięso.

Nie pal przed snem!

Nikotyna jest środkiem pobudzającym, dlatego gdy zapalisz przed snem, utrudni to zasypianie i pogorszy jakość snu. Natomiast gdy przebudzisz się w nocy i postanowisz zapalić papierosa, może to być jeszcze gorsze. W takim wypadku rozbudzisz się jeszcze bardziej, a nikotyna, którą dostarczysz swojemu organizmowi, spowoduje, że dalsza część nocy będzie dla ciebie znacznie trudniejsza  nie będziesz mógł po prostu spać!

Nie rozmyślaj.

Kładąc się spać, powinnyśmy mieć tak zwany czysty umysł. Wszystkie nasze problemy powinniśmy zostawić w kuchni, salonie, gdziekolwiek, byle nie zabierać ich ze sobą do naszego łóżka. Dlatego tak ważne jest odstresowanie się przed snem. Weźmy gorącą kąpiel, zapalmy sobie świeczki, poczytajmy ulubioną książkę i odetnijmy się od wszystkich naszych problemów. Zamartwianie się zakłóca proces zasypiania i znacznie utrudnia przejście do snu głębokiego.

Nie spoglądaj na zegarek.

Patrzenie na zegarek może bardzo zestresować i wywołać niepokój, zwłaszcza kiedy nie możemy zasnąć, a następnego dnia musimy wstać bardzo wcześnie. Dlatego najlepiej umieścić zegarek w takim miejscu, żebyśmy nie musieli na niego patrzeć gdy leżymy w łóżku.

Jak się zrelaksować przed snem, co zrobić przed snem żeby się wyspać?
Jak się zrelaksować przed snem?

Podsumowanie  – co zrobić przed snem żeby się wyspać?

Aby lepiej spać, powinniśmy starać się kontrolować nasz mózg. Aby nasza sypialnia nie kojarzyła się nam ze strachem, niepokojem przed bezsennością, powinniśmy wprowadzić pewien rytuał. Powinna to być czynność, która powtarza się codziennie przed pójściem spać. Może to być np. mycie zębów, pielęgnacja włosów lub czytanie fragmentu naszej ulubionej książki. To pomoże naszemu mózgowi zakodować, że w tym momencie przechodzimy w fazę snu. 

Nauczmy się, że dopóki nie zauważymy oznak senności, nie powinniśmy kłaść się spać, obserwujmy nasz organizm. Kiedy nie możemy zasnąć, nie myślmy o tym, nie starajmy się zasnąć za wszelką cenę. Najlepiej starajmy się nie myśleć o niczym lub użyjmy popularnego sposobu na liczenie owieczek. Postaraj się również nie nastawiać budzika na różne godziny, tzn. wprowadź do swojego życia pewną rutynę, wstawaj codziennie o tej samej porze, niezależnie od dnia. Twój organizm przyzwyczai się do takiego trybu życia. Są to domowe sposoby na walkę z bezsennością, warto je zastosować, ponieważ jest to na pewno zdrowsze niż faszerowanie się lekami, które często nie są wcale potrzebne, ponieważ wiele zależy od naszej higieny snu.

Rozkminiła: Marta Sowa
Redakcja: Rafał Bojarski 
Korekta i optymalizacja SEO: Joanna Baczul
Grafika: Hubert Kalinowski 

Zgłoś nadużycie

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Poznaj tradycyjne dania francuskie, tradycyjne dania włoskie, tradycyjne dania greckie, tradycyjne dania hiszpańskie i tradycyjne dania polskie

Tradycyjne potrawy w różnych krajach Europy

Nie wiesz, gdzie wybrać się na narty? Dowiedz się gdzie jechać na narty za granicę i jakie są najlepsze trasy i stoki narciarskie w Europie.

Zimowe stolice Europy — najlepsze trasy narciarskie