Wiele osób może Ci odradzać drzemki w ciągu dnia, mówiąc, że mogą zaburzyć sen w nocy. Zastanawialiście się kiedyś, czy siesta w ciągu dnia jest zdrowa? Siesta. Czy drzemki są zdrowe drzemka jest zdrowa
w , ,

Lubię!Lubię! SuperSuper

Siesta! Czy drzemki w ciągu dnia są zdrowe?

Siesta to nic innego jak drzemka w ciągu dnia, tylko nazwana trochę ładniej. Są tacy, którzy regularnie mają drzemki w ciągu dnia, są też tacy, którzy nawet w wieku niemowlęcym nie przymrużyli za dnia oka. Czy drzemki w ciągu dnia są zdrowe?

Na pewno nie raz w ciągu dnia miałeś ochotę położyć się i odpocząć. Czy to z powodu ciężkiego dnia, czy zarwanej nocy, a czasem może nawet bez wyraźnej przyczyny. Wiele osób mogło Tobie odradzać drzemki w ciągu dnia, mówiąc, że może zaburzyć sen w nocy. Dlatego na pewno sie zastanawiasz czy krótka siesta w ciągu dnia jest zdrowa? Ile powinna trwać drzemka?

A oto, co mają na ten temat do powiedzenia naukowcy.

Siesta, czyli drzemki w ciągu dnia. Zdrowe czy nie?

Pomimo, że istnieją dowody, świadczące o tym, że uczucie senności w ciągu dnia może wskazywać na zaburzenia snu lub słaby stan zdrowia, to drzemki w ciągu dnia mogą być korzystne dla wielu z nas. Jak podaje Kathleen Maddison siesta nie tylko redukuje uczucie zmęczenia i zwiększa naszą gotowość do działania, ale również zwiększaj wydajność w takich obszarach, jak: czas reakcji, koordynacja, logiczne rozumowanie, ćwiczenie pamięci, rozpoznawanie znaków, nastrój czy kontrola nad emocjami.

ile powinna trwać drzemka siesta drzemki w ciągu dnia
Siesta, czyli zdrowe drzemki w ciągu dnia. Ile powinna trwać drzemka?

Ile powinna trwać drzemka?

Wyniki badań sugerują nawet, że u niektórych z nas drzemki w ciągu dnia mogą zmniejszyć ciśnienie krwi. Są natomiast wyjątki od tej reguły. Jednym z nich jest siesta w celu nadrobienia nieprzespanej nocy.

Ile powinna trwać drzemka? Zawsze powinniśmy pamiętać, żeby ograniczyć czas siesty do maksymalnie 30 minut, w celu zminimalizowania ryzyka odczuwania ponownego zmęczenia po przebudzeniu się. Powinniśmy także unikać drzemek w godzinach po południowo – wieczornych, gdyż może to przyczynić się do wydłużenia czasu, jakiego potrzebujemy na zaśnięcie w nocy.

Siesta korzystna dla organizmu

Według psycholog Michelle Olaithe drzemki w ciągu dnia mogą być niezwykle korzystne dla naszego zdrowia, ponieważ pozwalają częściowo nadrobić nieprzespaną z powodu pracy czy innych aktywości nocnych. Krótka siesta pomaga poprawić naszą gotowość do działania, nastrój czy pamięć. Ograniczając czas drzemki do 30 minut, nie zapadniemy w głęboki sen, a dzięki temu nie będzie to kolidowało z naszym snem w nocy.

ile powinna trwać drzemka siesta drzemki w ciągu dnia drzemka poobiednia
Siesta, czyli zdrowe drzemki w ciągu dnia. Ile powinna trwać drzemka?

8 godzin snu – prawda czy mit?

Wskazana ilość snu dla większości dorosłych to od 7 do 9 godzin w ciągu doby. Jest ona konieczna, aby utrzymać odporność organizmu i odpowiednią pracę mózgu, a także zminimalizować ryzyko zachorowań na choroby przewlekłe. Jednak pamiętaj, że najlepiej wyspać się nocą, dlatego nie pozwól, aby drzemki w ciągu dnia Ci w tym przeszkodziły!

Częste zmęczenie w ciągu dnia może wskazywać na problemy ze snem lub inne problemy zdrowotne. Jeśli podejrzewasz, że Ciebie to dotyczy, skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu w celu rozwiania wątpliwości.

Codzienna siesta to dla niektórych styl życia. Drzemki w ciągu dnia są praktykowane przez ludzi w wielu częściach świata. Jeśli Ty też lubisz się czasem zdrzemnąć, to nie jesteś sam! Znajdujesz się bowiem w 51% populacji, które podzielają Twoje przyzwyczajenia!

Drzemka w ciągu dnia – dwie strony medalu

Na pytanie, czy możesz uciąć sobie drzemkę w ciągu dnia, odpowiedź powinna być twierdząca. Tak, siesta służy na wielu płaszczyznach i warto ją praktykować. Jeśli teraz o tym myślisz, to pewnie dlatego, że jesteś zmęczony/a. Na zwalczenie senności, jak wiesz najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście sen. Jednak zawsze są dwie strony medalu.

Siesta, czyli zdrowe drzemki w ciągu dnia. Ile powinna trwać drzemka?

Według badacza snu Raymonda Matthews drzemki w ciągu dnia są wskazane, jeśli musisz zregenerować siły. Natomiast mogą stać się problematyczne, jeśli ucinasz je zbyt późno. Jak już wspomnieliśmy, jeśli Twoja drzemka trwa zbyt długo (max. 30 min), po przebudzeniu możesz czuć się zaspany. Nawet krótka siesta pozwala zregenerować siły, ale jeśli nie czujesz się nadmiernie zmęczony, nie warto się na nią decydować.

Inna badaczka snu, Jennifer Zaslony podaje, że jeśli regularnie przesypiamy wystarczającą ilość godzin w nocy, nie ma potrzeby drzemania w ciągu dnia. Wyniki wielu badań wskazują na to, że regularne ucinanie sobie drzemki w ciągu dnia, która trwa dłużej niż godzinę może negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie. Jednak siesta jest wskazana, szczególnie gdy nie czujesz się dobrze lub nie sypiasz dobrze w nocy. Większe skłonności do drzemania w ciągu dnia wykazano u osób starszych czy osób pracujących w systemie zmianowym. W takim przypadku krótka drzemka w ciągu dnia pomoże Ci zregenerować siły.

Nasz zegar biologiczny powoduje, że wczesnym po południem możemy czuć się senni, szczególnie w przypadku, gdy ostatnio się nie wysypiamy. To dobra pora na ucięcie sobie drzemki. Co najważniejsze, słuchaj tego, co próbuje Ci przekazać Twój organizm, a jeśli odczuwasz zmęczenie, to przeważnie dlatego, że nie dajesz swojemu organizmowi wyspać się w nocy.

A Ty co o tym sądzisz? Czy następnym razem, gdy ogarnie Cię senność, skusisz się na drzemkę w ciągu dnia?

Rozkminiła: Ewa Rabantek

Tłumaczenie z Angielskiego: Ewa Rabantek

Zgłoś nadużycie

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Anna Lewandowska i Robert Lewandowski to para idealna. Od lat są wspaniałym zespołem. Ich początki były skromne, ale teraz są na szczycie.

Być jak Anna Lewandowska. Nie tylko żona piłkarza!

Cristiano Ronaldo i Leo Messi są znani na całym świecie. Piłkarscy i biznesowi giganci dla których rodzina jest najważniejsza. Poznaj nieznane fakty.

Cristiano Ronaldo vs Lionel Messi. Nieznane fakty rywalizacji.