Concierge czy konsjerż? Czym się właściwie zajmuje?
Concierge, po polsku konsjerż, pełni zawód dozorcy lub odźwiernego. Z definicji jest to osoba sprawująca opiekę nad ważną placówką publiczną, hotelem lub innymi budynkami użyteczności publicznej. Concierge zazwyczaj jest odpowiedzialny za nadzorowanie wejścia, udzielanie informacji odwiedzającym, rozdawanie poczty czy dbanie
o części wspólne. Jednak w dzisiejszych czasach nie jest to popularny zawód. Współczesny concierge zajmuje się załatwianiem różnych prostych spraw dla swoich gości. Jest to np. rezerwacja stolików w restauracji czy organizowanie rozrywek w czasie wolnym.
Concierge: jakie były początki tego zawodu?
Jedni twierdzą, że termin konsjerż wywodzi się z łacińskiego słowa conservus, które można przetłumaczyć jako „towarzysz-niewolnik”. Inni zaś mówią, że to wyraz pochodzenia francuskiego, a mianowicie concierge, które oznacza dozorcę. W przeszłości konsjerż odpowiedzialny był za utrzymanie palących się świec w licznych komnatach i korytarzach zamkowych. Wiedział również dokładnie kiedy, co i gdzie się dzieje. Ponadto dbał o gości zamku i spełniał wszystkie ich zachcianki.
Początkowo był łączony z portierem i odźwiernym, jednak jego rola szybko zaczęła wykraczać poza witanie gości i standardową obsługę ich rezerwacji. Powoli stawał się osobistym asystentem klienta na czas jego pobytu w hotelu. Zatem organizował spotkania, wyjścia do teatrów, restauracji, dbał o zapewnienie rozrywki. Concierge spełniał wszelkie oczekiwania osoby, z którą tymczasowo współpracował, a mogło to być nawet prywatne zwiedzanie Kaplicy Sykstyńskiej. O wielkim znaczeniu tej funkcji świadczy fakt założenia w 1929 r. w Paryżu pierwszego stowarzyszenia konsjerży „Złote Klucze” (fr. Les Clefs d’Or).
Co w zasadzie robi concierge?
Dziś konsjerż jest człowiekiem wszechstronnym, którego usługi skierowane są do osób prywatnych, firm oraz instytucji. Zakres pracy współczesnego konsjerża jest nieograniczony, może więc zadbać, by rzeczy w szafie jego klienta były czyste i wyprasowane. Także też jest w stanie pomóc w zorganizowaniu kolacji z kontrahentem oraz lekcji śpiewu dla dzieci Nawet jest w stanie załatwić szkoleniu dla psa, czy indywidualnego kursu salsy dla rodziców. Jednak możliwości profesjonalnego konsjerża, pozwalają nawet na zakup od dawna niedostępnych biletów na premierę spektaklu w Covent Garden Theatre czy zorganizowanie pełnej atrakcji wycieczki na ostatnią chwilę.
Concierge: główne grupy tematyczne
Usługi konsjerży są obecne w branży luksusowej od niedawna, a to dzięki nieustannie zmieniającemu się środowisku biznesowemu. Długa lista zadań, spotkań i projektów oraz ograniczony czas doprowadziły do rozwinięcia się usług konsjerży w zakresie biznesu. Ponieważ concierge ma bardzo szeroki zakres działań, można je podzielić na kilka głównych grup tematycznych.
Konsjerż ds. medycyny
Concierge ds. medycyny (zwanej także medycyną butikową): jego zadania polegają na lepszej, spersonalizowanej opiece i lepszym dostępie do lekarzy w zamian za stałą/roczną opłatę lub opłatę retencyjną. Model ten jest korzystny zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów, ponieważ lekarz nie musi zajmować się ogromną liczbą pacjentów, aby związać koniec z końcem, a pacjenci otrzymują terminową i spersonalizowaną opiekę medyczną. Opłata za taką usługę waha się od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy dolarów rocznie.
Konsjerż osobisty
Zarządzanie stylem życia to specjalistyczna usługa, w ramach której klient zleca firmie lub specjaliście wykonanie swoich osobistych zadań i załatwianie codziennych spraw, np.: opieka nad zwierzętami, opieka nad domem, wszelkie rezerwacje i zarządzanie wydarzeniami specjalnymi, zakupy itd. Dzięki temu, że concierge zajmuje się tymi sprawami, klient jest w stanie zaoszczędzić mnóstwo czasu oraz ma dostęp do spersonalizowanych luksusowych i nawet trudno dostępnych usług.
Konsjerż ds. hotelowych
Concierge hotelowy to jedna z najstarszych i najbardziej rozpowszechnionych usług oferowanych przez konsjerży na rzecz klientów VIP i klientów o wysokich dochodach. Świadczą usługi takie jak rekomendowanie i rezerwowanie restauracji, organizowanie usług SPA, rezerwowanie transportu, zamawianie biletów na specjalne wydarzenia czy nawet osobiste degustacje win, uczestniczenie w imprezach i pomaganie gościom klienta itp.
Konsjerż ds. podróży
Rosnąca popularność i przystępność cenowa podróżowania po świecie doprowadziły do powstania kolejnego modelu biznesowego w branży usług konsjerża, tj. konsjerż ds. podróży (lub ds. wycieczek). Firmy i instytucje świadczące takie usługi wyróżniają się poprzez planowanie podróży. Po to by zapewniać swoim klientom informacji i wsparcia VIP przez 24/7. Firmy te wiedzą wszystko o prawnych, społecznych i kulturowych aspektach podróżowania po innych krajach. To im pozwala zarezerwować wszystko z wyprzedzeniem, aby podróż przebiegała bez zakłóceń.
Concierge – przyszłość zawodu
Urządzenia mobilne i Internet zmieniły sposób pracy konsjerży. Dziś osoba mieszkająca w Nowym Jorku może poprosić swojego asystenta mieszkającego w Indiach o zaplanowanie wycieczki do Egiptu. Najciekawiej jest to, że wszystko za pomocą jednej wiadomości tekstowej. Rozwinięta technologia wprowadziła także sztuczną inteligencję do usług concierge’a. Sprawiając, że branża ta otworzyła się również na klientów o średnich dochodach.
Asystent Google może stać się Twoim osobistym konsjerżem. Assist jest słynnym zautomatyzowanym asystentem obsługującym komunikatory i głos. Haptik tworzy konwersacyjną sztuczną inteligencję dla całego świata. Nawet Amazon skapitalizował ten nowy trend, wprowadzając na rynek Alexę. Wraz ze wzrostem popytu i podaży na usługi konsjerży, przyszłość tego zawodu zapowiada się bardzo dobrze.
Rozkminiły: Agata Liszewska, Aleksandra Podorska
Redakcja: Marta Helis
Grafika: Hubert Kalinowski
GIPHY App Key not set. Please check settings