Nadmierne poleganie na technologii wywołuje stres albo nawet uzależnienie od Internetu. Dlaczego warto zdecydować się na cyfrowy detoks czy digital detox?
w

Cyfrowy detoks

W dzisiejszym świecie zdominowanym przez technologię nawet jeden dzień bez korzystania z telefonu, komputera czy tabletu brzmi dość abstrakcyjnie. Uzależnienie od Internetu może stanowić poważny problem, ale nie chodzi tylko o to. Ciągła łączność wiąże się z dużym stresem i rosnącym znużeniem. Jak się od nich wyzwolić?

Jak wygląda cyfrowy detoks?

Czy ktoś z nas wyobraża sobie dzień bez korzystania z telefonu, komputera, tableta? Cyfrowy detoks potrzebujesz? Na czym polega uzależnienie od technologii? Co więcej, bez sprawdzania Facebooka, Instagrama czy po prostu bez odczytywania poczty? W dzisiejszym świecie zdominowanym przez technologię informacyjno-komunikacyjną z pewnością dla wielu osób brzmi to abstrakcyjnie. Niemniej jednak, uzależnienie od Internetu staje się coraz poważniejszym problemem. W czasach pandemii nasze życie niemal całkowicie „przeniosło się” do sieci. Byliśmy zmuszeni nieustannie korzystać z Internetu oraz urządzeń elektronicznych. Wielu z nas zaczęło dostrzegać jak wpływa to na nasze relacje z innymi, na zdrowie czy ogólne samopoczucie. Właśnie dlatego coraz więcej osób decyduje się na „digital detox”, czyli cyfrowe odtruwanie.

cyfrowy detoks uzależnienie od Internetu digital detox uzależnienie od technologii
cyfrowy detoks - digital detox - pokonaj uzależnienie od technologii

Cyfrowy detoks to świadoma rezygnacja z korzystania z urządzeń cyfrowych. Tego typu „detoksykacja” jest często postrzegana jako chęć skupienia się na rzeczywistych interakcjach społecznych bez niepotrzebnego rozpraszania uwagi. Rezygnując z urządzeń cyfrowych, przynajmniej tymczasowo, ludzie mogą pozbyć się stresu, wynikającego z ciągłej łączności.

Zanim podejmiesz decyzję, rozważ niektóre z potencjalnych korzyści, a także możliwe metody wykonania cyfrowego detoksu.

Dlaczego warto zrobić sobie cyfrowy detoks?

cyfrowy detoks - pokonaj uzależnienie od Internetu

Dla wielu ludzi, bycie nieustannie zanurzonym w wirtualnym świecie jest po prostu częścią codziennego życia. Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, przeciętny dorosły mieszkaniec USA spędza około 11 godzin dziennie wchodząc w interakcje z mediami.

Istnieje wiele powodów, dla których możesz chcieć zrezygnować na jakiś czas z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych. Być może chcesz cieszyć się czasem dla siebie bez rozpraszania swojej uwagi pod wpływem bodźców zewnętrznych. A może w ostatnim czasie odnosisz wrażenie, że korzystanie przez Ciebie ze smartfona stało się obsesyjne? Lub może sprawia, że Twoje życie to ciągły stres i poczucie winy?

Co za tym idzie, w pewnym momencie zdajesz sobie sprawę, że ta obsesja zamienia się w uzależnienie. Choć uzależnienie od technologii nie jest formalnie uznane za zaburzenie w klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-V, wielu ekspertów uważa, że nadmierne korzystanie z Internetu oraz urządzeń elektronicznych stanowi realne zagrożenie uzależnienia behawioralnego, które może prowadzić do problemów fizycznych, psychologicznych i społecznych.

Jak zrobić cyfrowy detoks?

cyfrowy detoks - digital detox - pokonaj uzależnienie od technologii

Niektórzy mogliby pomyśleć, że prawdziwy cyfrowy detoks polega na całkowitej abstynencji od wszelkich urządzeń cyfrowych i połączeń z mediami społecznościowymi. Tak naprawdę najważniejsze jest by znaleźć ten przysłowiowy złoty środek, czyli aby technologie, z których korzystasz odpowiadały Twoim potrzebom. Oderwanie się od świata wirtualnego może pozytywnie wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne. Warto jednak pamiętać, że cyfrowy detoks nie musi oznaczać całkowitego odcięcia się od telefonu czy innych narzędzi komunikacyjnych. Proces ten często polega na ustaleniu granic i upewnieniu się, że korzystasz ze swoich urządzeń w sposób, który przynosi korzyści, a nie szkody, Twojemu zdrowiu emocjonalnemu i fizycznemu.

Starajmy się być realistami

cyfrowy detoks uzależnienie od Internetu digital detox uzależnienie od technologii
cyfrowy detoks - pokonaj uzależnienie od Internetu

Jeśli możesz pozwolić sobie na wykonanie kompletnego cyfrowego detoksu, może warto zaryzykować i podjąć próbę? Bycie całkowicie „offline” może być dla niektórych osób wyzwalające, a nawet pokrzepiające. W wielu przypadkach, zrezygnowanie z wszelkich form komunikacji elektronicznej nie jest możliwe. Często praca, szkoła bądź inne obowiązki wymagają od nas bycia nieustannie zanurzonym w wirtualnym świecie. Nie oznacza to jednak, że nie możesz cieszyć się korzyściami płynącymi z cyfrowego detoksu. Kluczem do sukcesu jest uczynienie tego odłączenia od sieci czymś, co będzie działać w zgodzie z Toba oraz Twoim harmonogramem. Jeśli potrzebujesz swoich urządzeń w ciągu dnia do pracy, spróbuj zrobić sobie mini-detoks na koniec dnia pracy. Wybierz czas, kiedy chcesz wyłączyć swoje urządzenia. Następnie skup się na spędzeniu wieczoru bez niepotrzebnego sprawdzania mediów społecznościowych, pisania SMS-ów czy oglądania filmów online. Pozbądź się wszystkich elektronicznych „rozpraszaczy” Twojej uwagi!

Pamiętaj o ustaleniu limitów

cyfrowy detoks uzależnienie od Internetu digital detox uzależnienie od technologii
cyfrowy detoks - pokonaj uzależnienie od technologii i uzależnienie od Internetu

Chociaż całkowite odłączenie się od sieci nie zawsze jest możliwe, doskonałym rozwiązaniem może być ustalenie limitów. Na przykład, w sytuacji gdy chcesz używać telefonu do odtwarzania playlisty na Spotify lub Apple Music podczas treningu, ustawienie trybu samolotowego sprawi, że nie będziesz niepotrzebnie rozpraszany przez połączenia telefoniczne, SMS-y czy inne wiadomości lub powiadomienia przychodzące z aplikacji. Co więcej, wyznaczenie granic co do rodzaju i czasu spędzanego przed ekranem telefonu bądź telewizora, pomoże Ci cieszyć się tym, co tu i teraz bez niepotrzebnego rozpraszania Twojej uwagi. Inne sytuacje, w których warto ograniczyć korzystanie z urządzeń cyfrowych to:

  • podczas spożywania posiłków, zwłaszcza w towarzystwie innych osób
  • po przebudzeniu lub położeniu się do łóżka
  • podczas pracy nad projektem lub hobby
  • podczas spędzania czasu z przyjaciółmi lub rodziną
  • przed snem każdej nocy

Krótko mówiąc, każdy z nas jest inny. Dla niektórych rezygnacja z cyfrowych urządzeń wydaje się łatwa, dla innych natomiast będzie o wiele trudniejsza. Należy pamiętać, iż każda tego typu zmiana może wywołać niepokój, obawy, lęki. Jednak jedno jest pewne – prawdziwe życie jest lepsze i ciekawsze od wirtualnej rzeczywistości. I chociaż „digital detox czy cyfrowy detox” może być dla wielu osób trudnym doświadczeniem, warto spróbować i tym samym przełamywać własne słabości. Zacznij więc już dziś doceniać to co tu i teraz, ograniczając czas spędzony przed ekranem telefonu czy telewizora. Pamiętaj, duże zmiany zaczynają się od małych kroków!

Rozkminiła: Sara Giovannola
Redakcja: Gabriela Sagała
Grafika: Hubert Kalinowski

Zgłoś nadużycie

Masz niechęć do dzwonienia? Dlaczego rozmowa przez telefon jmoże być krępująca? Jak przestać się bać rozmów przez telefon? Czy nagrać wiadomości głosowe?

Musimy rozmawiać przez telefon, dlaczego się boimy?

ciekawostki o zwierzętach ciekawostki o delfinach

Ciekawostki o zwierzętach – dlaczego pies ma zimny nos?